ماجرای انتقال بوئینگها به ایران در اوج تحریمها
روزنامه آلمانی بیلد (Bild) نوشت: «این ماجرا شبیه یک فیلم جاسوسی است، اما واقعی است: با وجود شدیدترین تحریمها، ایران موفق شده پنج فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ سری ۲۰۰ئیآر را از طریق مسیرهای غیرمستقیم و با استفاده از شرکتهای صوری به کشور وارد کند.»
طبق قوانین ایالات متحده، صادرات هیچ هواپیمایی که بیش از ۱۰ درصد قطعات آن آمریکایی باشد به ایران مجاز نیست. این شامل تقریباً تمام مدلهای بوئینگ و حتی برخی ایرباسها نیز میشود. به همین دلیل، تهران از روشهای جایگزین استفاده میکند: تغییر صوری مالکیت، توقف در کشورهایی که توجهها را جلب نمیکنند، و پروازهایی بدون روشن بودن ترانسپوندر(دستگاه شناسایی هواپیما).
به گزارش Air Data News و Aerotelegraph، این هواپیماها در اصل بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ به خطوط هوایی سنگاپور تحویل داده شده بودند. بعدا توسط شرکت هواپیمایی تایلندی «نوک اسکوت» (NokScoot) که پروازهای ارزانقیمتی دارد، به کار گرفته شدند تا این که در دوران همهگیری ویروس کرونا یعنی در سال ۲۰۲۰ فعالیت خود را متوقف کردند. پس از آن، این جتها در بیابانهای استرالیا نزد شرکت Asia Pacific Aircraft Storage (APAS) در نزدیکی آلیس اسپرینگز انبار شدند.
در این پرونده، شرکت آمریکاییِ Ion Aviation نیز نقش داشت. این شرکت که در میامی مستقر است، در سال ۲۰۲۱ تأسیس شد و بین سپتامبر ۲۰۲۳ تا فوریه ۲۰۲۴ مالکیت هواپیماها را در اختیار گرفت. سپس آنها به لانژو در چین منتقل شدند. بین ۴ تا ۸ ژوئیه، این جتها از طریق جاکارتا (اندونزی) به...